Voeding

Metabool Syndroom: Insulineresistentie Verbeteren Met 3 BehandelTips

metabool syndroom

Bijna iedereen in de westerse maatschappij heeft in meer- of mindere mate een insulineresistentie opgebouwd, ook wel het metabool syndroom genoemd. Dit is natuurlijk hartstikke zorgwekkend, al zijn er hier maar weinig mensen van bewust.

Met ons ‘normale’ dagelijkse snack- en eetgedrag worden we nou eenmaal steeds ongevoeliger voor het belangrijke hormoon insuline. Het gevolg daarvan is dat je sneller vet opslaat en dus dikker wordt.

Ook zorgt dit voor een versnelt verouderingsproces, waardoor men eerder ziek wordt.

Een goede gevoeligheid voor insuline is een voorwaarde voor een slank en gezond lichaam. In dit artikel leg ik uit hoe deze ongevoeligheid ontstaat, welke symptomen hierbij naar voren komen en hoe je het zelf het metabool syndroom kan behandelen.

Wat is het metabool syndroom?

Insuline is de sleutel die de deur van een cel opent, zodat de suiker naar binnen kan. Bij een insulineresistentie zijn er steeds minder deurtjes aan de oppervlakte van de cel aanwezig, waardoor de glucose steeds minder goed kan worden opgenomen door de cel. Als je lichaam nog wel insuline aanmaakt, maar je cellen de glucose niet meer goed opneemt, noemen we dit een insulineresistentie, oftewel het metabool syndroom.

Het metabool syndroom is vaak een voorbode van diabetes type 2, die zich in enkele jaren daarna kan ontwikkelen. Insulineresistentie wordt door de meeste artsen gezien als de voornaamste reden waarom mensen diabetes type 2 ontwikkelen. Er bestaat namelijk een grote kans dat je een punt bereikt, waarbij je alvleesklier minder of helemaal geen insuline meer wil aanmaken.

Vanaf dat moment zullen de meeste mensen genoodzaakt zijn om insuline zelf te gaan injecteren. Toch hoeft het helemaal niet zover te komen, maar daarvoor moet je wel eerst begrijpen hoe het metabool syndroom ontstaat.

Hoe ontstaat het metabool syndroom?

Steeds als je suikers of snelle/geraffineerde koolhydraten eet, moet je lichaam insuline aanmaken om de glucose om te zetten in energie of op te slaan als vet. Als je de hele dag door (vaak ongemerkt) suikerhoudende producten eet, moet je lichaam dus doorlopend insuline produceren.

De eilandjes van Langerhans bij de alvleesklier blijven maar aan de gang met het aanmaken van insuline, om je cellen in staat te stellen al die glucose op te nemen. Zo is er constant een flinke hoeveelheid insuline in omloop.

Net zoals je minder snel aangeschoten raakt naarmate je vaker alcohol gaat drinken, zullen ook je insulinereceptoren (de deuren van de cel) geleidelijk minder gevoelig worden voor het hormoon insuline. Zelfs voor een minihoeveelheid koolhydraten, zoals het schepje suiker in de koffie of een klein koekje, maakt je lichaam dan relatief veel insuline aan.

Uiteindelijk heb je constant een bloedsuikerspiegel die piekt en daalt, waardoor je telkens een toestroom van insuline krijgt. Je lichaamscellen zullen dan steeds zwakker reageren op de insuline.

Vervolgens worden de suikers niet meteen of niet allemaal meer opgenomen in de cellen. Zo blijven ze circuleren in het bloed. De alvleesklier merkt dat de bloedsuikerspiegel hoog blijft en maakt alleen maar meer insuline aan.

Symptomen van het metabool syndroom

Heb je eenmaal het metabools syndroom en dus een insulineresistentie opgebouwd, dan kan je dat herkennen aan de volgende symptomen:

  • Veel trek hebben in zoet
  • Licht worden in het hoofd na een paar uur niks te hebben gegeten
  • Vermoeid na een maaltijd (middagdip)
  • Acné
  • Snelle gewichtstoename (moeite met afvallen)
  • Dikker worden in de taille
  • Slapeloosheid
  • Onregelmatige menstruatie
  • Hoog cholesterol
  • Libidoverlies
  • Langzame wondheling

Zoals eerder gezegd kan dit een voorbode zijn van diabetes type 2. Het metabool syndroom wordt daarom ook wel pre-diabetes genoemd. Dit komt omdat de bloedglucosespiegel hoger is dan een persoon met een gezonde bloedsuikerspiegel, maar wel lager dan bij diabetici.

Hoofdfunctie alvleesklier

Voordat ik je een aantal goede tips geef, wil ik eerst een misverstand over de alvleesklier aan de kant schuiven.

De meeste mensen denken namelijk dat de hoofdfunctie van de alvleesklier is om insuline te produceren, wanneer suikers of eiwitten het lichaam betreden. Dat is helaas niet waar!

De belangrijkste en eigenlijk oorspronkelijke functie van de alvleesklier is het bezig zijn met het heropnemen van zink en magnesium. Je snapt daarom misschien al dat bij mensen met het metabool syndroom of erger, de alvleesklier voortdurend bezig is met taken waarvoor het eigenlijk geen tijd heeft. Het klinkt misschien gek, maar dat heeft invloed op je gedrag. Je wordt dan namelijk impulsiever en minder besluitvaardig.

3 behandeltips voor insulineresistentie

1. Altijd bewegen/sporten voor de maaltijd

Je hebt je vast wel eens afgevraagd of je nou moet eten voor of na het sporten. Het antwoord is hierop heel simpel: het meest ideale is op om een nuchtere maag te sporten. Eet dus in de uren voordat je gaat sporten niets! De oermens ging namelijk pas op jacht als hij honger op voelde komen. De menselijke genen zijn dus ook hiervoor geprogrammeerd.

Wat er namelijk gebeurd tijdens het sporten is dat er meer deurtjes (insulinereceptoren) zich gaan verzamelen aan de buitenkant van de cel. Zo kan een cel dus veel makkelijker glucose opnemen en hoeft er niet meer zoveel insuline meer te worden geproduceerd. De insuline hoeveelheid zal dus minder worden, en daardoor worden je insulinereceptoren in korte tijd weer gevoeliger.

Nu zal je misschien denken dat je te weinig energie hebt om te kunnen sporten op een lege maag. De eerste keren zal het voor sommige mensen zeker niet gemakkelijk zijn om met een lege maag intensief te kunnen gaan sporten. Uit eigen ervaring weet ik dat dit één of meerdere weken kost om je lichaam hieraan te laten wennen.

Ben je eenmaal klaar met je workout, eet dan z’n 15 á 30 minuten later een goede maaltijd met voldoende eiwitrijke en koolhydraatrijke voeding om je spieren weer te kunnen voorzien van de juiste energie. Water drinken voor en tijdens het sporten is wel aan te raden.

2. Niet meer dan 3 keer per dag eten

Het is een mythe dat je 5 of zelfs 6 keer per dag zou moeten eten om af te vallen. De logica hiervoor zou zijn dat het de stofwisseling constant op gang zou houden.

Daar zit zeker een kern van waarheid in, maar daardoor val je niet meer of minder af. Sterker nog, voor sommige mensen geld dat ze daardoor sneller meer calorieën eten dan dat hun lichaam gebruikt en dat is een formule om dikker te worden.

Als je niet meer dan 3 keer per dag eet, hoeft je alvleesklier minder vaak insuline aan te maken. Je cellen worden op die manier weer gevoeliger voor het opnemen van glucose.

3. Stoppen met suikerhoudende producten en snelle/geraffineerde koolhydraten

Natuurlijk zorgen suikerhoudende producten en snelle/geraffineerde koolhydraten voor veel glucose in het bloed en bevordert dus de aanmaak van insuline.

Het is dus ook belangrijk om deze voeding zoveel mogelijk uit te bannen, zodat je cellen weer gevoeliger worden en je insulineresistentie kan afnemen.

Dat betekent wel dat je natuurlijke koolhydraten zoals fruit en groente, gewoon kan blijven eten.

Recepten die helpen tegen het metabool syndroom

Het is natuurlijk niet makkelijk om elke dag maar weer gezond te eten. Alle verleidingen om ons heen, sociale druk en weinig tijd dragen hieraan bij.

Richard Ridder heeft de zeer effectieve Afslank Receptenbijbel geschreven, die ik aan iedereen adviseer voor als je opzoek bent naar echt gezonde voeding.

Zo ben je na de aanschaf van dit boek verzekerd van heel veel heerlijke recepten op basis van zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten, die je helpen om je lichaam weer gevoeliger te maken voor insuline en het metabool syndroom om te keren.

Wat kan je verder verwachten van dit receptenboek?

  • Recepten die je goed verzadigen
  • Recepten die makkelijk te maken zijn en ook eens goedkoop zijn
  • Recepten die geschikt zijn voor alleenstaanden, maar ook gezinnen

Klik hier voor meer informatie:

Afslank Receptenbijbel

Laat een reactie achter