kokosolie gezond

6 Redenen Waarom De Verzadigde Vetten In Kokosolie Zo Gezond Zijn

Als er één voedingsmiddel is dat onterecht werd gedemoniseerd in het verleden, dan is dat wel kokosolie! Kokosolie leek vooral zo ongezond, vanwege het zeer hoge percentage aan verzadigde vetten.

Inmiddels weten we nu dat verzadigd vet zo slecht nog niet is. Bovendien is kokosolie uitermate geschikt om in te bakken.

In dit artikel geef ik 6 redenen waarom de verzadigde vetten in kokosolie zo gezond zijn.

Waarom kokosolie een slechte reputatie heeft

Kokosolie is een van de rijkste bronnen van verzadigd vet die je kunt vinden. Kokosolie bestaat namelijk voor zo’n 90% uit verzadigd vet.

Verzadigd vet is een paar decennia geleden, onterecht gedemoniseerd door een paar bevooroordeelde onderzoekers. Toch wordt hun onderzoek nog steeds aangenomen als waarheid. Echter, nieuwe studies tonen aan dat er geen verband is tussen verzadigd vet en hartziekten (bron, bron, bron).

De eerste studies die hadden aangetoond dat kokosolie niet gezond zou zijn, hadden bewerkte en gehydrogeneerde kokosolie gebruikt. Deze kokosolie bevat namelijk transvetten, waarvan we zeker weten dat deze ongezond zijn.

Dit soort studies hebben geen enkele relevantie met de ongeraffineerde, biologische, virgin kokosolie die hedendaags wordt verkocht in natuurwinkels. Dit artikel gaat ook juist over deze variant van kokosolie.

1. Populaties die veel kokos eten zijn gezond

Als kokosvet slecht voor je zijn, dan moeten we een aantal zeer zieke mensen zien in populaties die er veel van eten.

Maar die kennen we niet! Populaties die een groot percentage van de calorieën uit kokosnoten halen, zijn veel gezonder dan de mensen in westerse landen.

De stam genaamd Tokelauans at meer dan 50% van zijn calorieën van de kokosnoot en waren het grootste verbruikers van verzadigd vet. De stam genaamd Kitavans aten tot 17% van de calorieën als verzadigd vet en dan ook voornamelijk uit de kokosnoot.

Beide populaties hadden geen enkele sporen van hart- en vaatziekten, ondanks de hoge consumptie van verzadigd vet. Bovendien hadden zij over het algemeen een uitzonderlijk goede gezondheid (bron, bron).

2. Kokosolie heeft een unieke samenstelling van verzadigde vetzuren

Kokosolie is heel anders dan de meeste andere oliën. Dit komt onder andere door de unieke vetzuursamenstelling.

De vetzuren uit de kokosolie zijn ongeveer 90% verzadigd. Hierdoor is kokosolie goed bestand tegen oxidatie bij hoge temperaturen. Daarom is kokosolie de perfecte olie om in te bakken (bron).

Bovendien bestaat kokosolie bijna volledig uit middellange vetzuurketens (bron). Deze vetzuren gaan bij inname rechtstreeks naarde lever, waar ze worden omgezet in ketonen. Hierdoor is kokosolie een snelle bron van energie.

Epilepsiepatiënten die gebruik maken van het ketogeen dieet, hebben baat bij deze soort vetten. Hierdoor ontstaat er op een snelle manier een ketose toestand,  waarbij tegelijkertijd toch nog een klein beetje koolhydraten gegeten kunnen worden (bron).

3. Kokosolie is rijk aan laurinezuur

De meest voorkomende vetzuren in kokosolie is laurinezuur. Deze stof wordt in het lichaam opgesplitst, totdat het monolaurine wordt.

Laurinezuur en monolaurine zijn beide zeer interessant vanwege het feit dat zij microben zoals bacteriën, schimmels en virussen kunnen doden. Daarom kan kokosolie bescherming geven tegen verschillende infecties (bron, bron, bron).

4. Kokosolie verlaagd het risico op hart- en vaatziekten

Ongeraffineerde kokosolie verbetert het bloedlipiden profiel. Bloedlipilen worden ook wel bloedvetten genoemd. Ze bestaan uit cholesterol en triglyceriden.

In twee afzonderlijke studies bij ratten, werd virgin kokosolie vergeleken met copra olie (geraffineerde kokosolie) en maïsolie.

Virgin kokosolie verminderde het totale cholesterol. Meer specifiek ging het LDL cholesterol, LDL geoxideerd, triglyceriden omlaag en ging de HDL cholesterol omhoog (bron).

Het had ook gunstige effecten op bloedstollingsfactoren en de antioxidantstatus (bron).

In een studie van vrouwen met abdominale obesitas, verhoogde kokosolie de HDL en verlaagde de LDL en HDL verhouding, terwijl sojaolie de totale en LDL cholesterol verhoogde, waarbij de HDL cholesterol daalde (bron).

Middellange vetzuurketens bleken ook de bloedtriglyceriden te verminderen, in vergelijking met de lange vetzuurketens (bron).

Kokosolie zou daarom eerder beschermend zijn tegen hart-en vaatziekten, dan andersom.

5. Kokosolie kan helpen afvallen

Er is veel bewijs dat kokosolie kan helpen gewicht te verliezen.

In een studie van 40 vrouwen met abdominale obesitas, werd gezien dat de vrouwen die kokosolie aten een kleinere tailleomtrek kregen in vergelijking met de vrouwen die sojaolie aten (bron)

Gewichtsverlies bij het gebruik van middellange vetzuurketens, zijn ook consequent aangetoond bij zowel dierlijke als menselijke studies:

  • Ze verhogen het energieverbruik vergeleken met lange vetzuurketens (bron).
  • Ze leiden tot een beter verzadigingsgevoel (17, bron).
  • Ze leiden tot een groter deel puur vet verlies, wat aangeeft dat ze spieren goed behouden blijven (bron).

Het vervangen van andere calorie bronnen voor kokosolie, helpt daarom naar alle waarschijnlijk mee om af te vallen.

6. Andere geweldige gezondheidsvoordelen van kokosolie

Zoals ik hierboven al vermeldde, wordt kokosolie in de lever snel omgezet tot ketonen (bron).

Ketonen kunnen energie leveren voor de hersenen. Zij zijn bijzonder nuttig tegen epilepsie en kunnen ook diverse andere aandoeningen verbeteren, zoals alzheimer.

Wanneer kokosolie op de huid wordt aangebracht, zal het de hydratatie verbeteren en de haartjes beter beschermen (bron, bron).

En dan natuurlijk niet te vergeten. Kokosolie is erg lekker en gaat met vrijwel elk soort voedsel goed samen.

Share:

Geef een reactie